Jak sprzedawać na Amazon? Poradnik

Jak sprzedawać na Amazon? Poradnik

Niedawno Amazon ogłosił świetną promocję na usługę Prime, czyli z wielu względów lepszy odpowiednik Allegro Smart. Być może oznacza to, że z Amazona będzie korzystało coraz więcej Polaków. Dlatego warto rozważyć rozpoczęcie sprzedaży na Amazon, póki ta platforma w Polsce jest jeszcze stosunkowo pusta. Tylko jak to zrobić?

Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon – wstęp

Amazon działa na nieco innej zasadzie niż Allegro czy eBay. Nie zakłada się tu aukcji, tylko bezpośrednio sprzedaje się towary, niczym w olbrzymim markecie. W związku z tym sprzedaż można prowadzić jedynie jako działalność gospodarcza, przy czym nie ma znaczenia czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza czy też spółka. Sama sprzedaż jest też nieco bardziej skomplikowana niż na wspomnianych portalach aukcyjnych.

Na początku konieczna jest rejestracja w systemie Amazona. Tu akurat nie spotkamy się z większymi komplikacjami, choć trzeba uważać na pomyłki. Do założenia konta jako sprzedawca konieczne będą:

  • dowolna karta płatnicza (nie musi być zarejestrowana na konto firmowe)
  • dowód osobisty lub paszport
  • telefon komórkowy
  • adres zamieszkania wraz z jego potwierdzeniem (może być to wyciąg z konta lub rachunek za media)
  • NIP
  • numer konta bankowego –  firmowego lub osobistego
  • wyciąg z konta bankowego – firmowego lub osobistego

Ile kosztuje sprzedaż na Amazon?

Amazon proponuje sprzedawcom dwa plany:

  • Plan indywidualny – około 4 zł (1 EUR) za każdą sprzedaną sztukę towaru
  • Plan profesjonalny – około 165 zł (39 EUR) + VAT

Jak widać jeżeli planujemy sprzedawać choć trochę większą liczbę rzeczy, to zdecydowanie opłaca się od razu przejść na plan profesjonalny. Plan profesjonalny w przeciwieństwie do indywidualnego pozwala również na kupowanie reklam oraz integrację z API systemu Amazona.

Oprócz samego kosztu planu Amazon pobiera jeszcze prowizję od każdej udanej sprzedaży. Ta waha się w zakresie 7 do 15% w zależności od kategorii produktu. Prowizja jest naliczana od całkowitej kwoty, czyli wysyłki plus kosztu samego towaru.

Jak wystawić produkt na Amazon?

Produkty na Amazon można dodawać na kilka sposobów. Po pierwsze można wykonać to ręcznie, czyli wpisując kolejne cechy produktu przez narzędzie do wystawiania towarów. Można to również robić automatycznie, czyli przez plik Excel przygotowany według wytycznych Amazona. Dzięki temu dodaje się setki czy nawet tysiące produktów za jednym zamachem.

Przydatna jest również funkcja dodawania produktów przez wpisanie identyfikatora produktu. Dla książek takim identyfikatorem będzie numer ISBN, a dla innych produktów kodami będą UPC lub EAN, które znajdują się nad kodem kreskowym. Amazon chce, by wszystkie takie same produkty widniały w jednej kategorii – stąd taka drobiazgowość w katalogowaniu kodów kreskowych. 

Wysyłka towaru

Na Amazonie towary można wysyłać do klientów na dwa główne sposoby:

  • Fulfilment by Merchant (FBM)
  • Fulfillment by Amazon (FBA)

Pierwszy sposób (FBM) to tradycyjna wysyłka towaru przez pocztę czy firmę kurierską. W takiej formule sprzedawca sam adresuje przesyłkę, płaci za nią i dba o opakowanie. W drugim sposobie (FBA) pakowaniem, nadawaniem i magazynowaniem przesyłki zajmuje się Amazon – oczywiście nie za darmo. Sprzedawca musi jedynie odpowiednio oznaczyć towar i przesłać go do magazynu Amazona. Oznacza to oczywiście oszczędność czasu i miejsca w magazynie dla sprzedawcy. 

FBA jest dodatkowo promowane przez Amazon. Produkty sprzedawane w tym systemie znajdują się wyżej w rankingach i obowiązuje je bezpłatna wysyłka dla klientów Prime. Pomimo tego będzie to opcja opłacalna raczej przy sprzedaży większej liczby produktów. 

VAT a Amazon

Do sprzedaży w Polsce nie jest wymagana rejestracja do podatku VAT, ale jeżeli chcemy prowadzić sprzedaż za granicą, to konieczne jest zgłoszenie do podatku VAT-EU. Przy wyższych obrotach sprzedaży w Europie konieczna będzie rejestracja do VAT w poszczególnych krajach, w których prowadzimy sprzedaż. Najniższy limit wynosi miesięcznej sprzedaży wysyłkowej 35 000 EUR i dotyczy Francji, Hiszpanii i Włoch.

Przy prowadzeniu sprzedaży zagranicznej w modelu Fulfillment by Amazon lepiej jest skorzystać z profesjonalnych usług księgowych, bo samo przenoszenie naszych towarów pomiędzy magazynami Amazona (nawet bez udziału czy wiedzy sprzedawcy) w różnych krajach może rodzić konsekwencje podatkowe. 

Reklama

W Amazonie można też się reklamować. Dokonuje się tego w zakładce Campaign Manager. Do wyboru mamy co najmniej 3 sposoby na reklamę:

  • Sponsored products, czyli produkty sponsorowane. Sponsored products rozlicza się w formule CPC, czyli płacimy Amazonowi za każde kliknięcie. 
  • Amazon Headline Search – baner nad wynikami wyszukiwania.
  • Product Display Ads – baner z boku strony na kartach produktu i w kategoriach.

Dwa ostatnie rodzaje reklam są bardziej kosztowne i są rozliczane w modelu CPM, czyli za każdy tysiąc wyświetleń. W związku z tym lepiej jest dwa razy zastanowić się przed wykupieniem takiej reklamy i wszystko dobrze przeliczyć. 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły